>> CHIPTUNING MET
POWERBOXEN
Bij een "chiptuning" met de zogenaamde powerboxen, tuningboxen, chip of
stekkerdoos wordt er een
externe module tussen de bekabeling van de ECU geplaatst. Hierdoor wordt de
ECU "belogen" omdat de
origineel opgemeten signalen worden "vervalst" waardoor als resultaat de ECU
de motor anders gaat aansturen. Deze vervalste signalen hebben hoofdzakelijk
betrekking op de inspuithoeveelheid, raildruk
en/of de
werkingstemperatuur. Bovendien vindt deze manipulatie plaats over het gehele
toerentalbereik, zelfs bij
nullast. Alle andere relevante parameters zoals o.a. luchtmengsel en
voorinspuiting blijven bij dit soort
tuningen onveranderd. Bij een échte chiptuning via software zijn al deze parameters wél
belangrijk !!!
Door deze "powerbox"-tuning heeft men inderdaad het gevoel dat de wagen anders gaat rijden,
maar dit
is niet zonder gevaar
voor de motor. Er wordt namelijk een sterkere rookontwikkeling gevormd,
hogere temperaturen van de
motor
bereikt en een hoger verbruik opgemeten. Afgezien van het feit dat men vaak een hoog bedrag
moet betalen voor deze "boxen"
kan dit tot schade leiden aan de motor en de ECU zelf !
Deze boxen zijn meestal volgegoten met een
kunsthars om te verhinderen
dat een klant de werkelijke inhoud kan zien.
Sommige zijn zelfs extra zwaarder gemaakt om de indruk te wekken dat er
zogenaamd veel electronica
in zou zitten. Niets is minder waar !
In het onderstaande voorbeeld laten we zien dat een powerbox van +/- 300 €
in werkelijkheid slechts een
weerstand bevat van 0.5 €. Verdere uitleg is hier overbodig.
Een andere trend onder bepaalde
chiptuners is het toebrengen van opzettelijke
schade aan ECU's.
Dit is te wijten aan het feit dat de steeds complexere systemen door
amateurs nooit getuned kan worden.
Om te verhinderen dat serieuze bedrijven dit wél
kunnen chiptunen, wordt de ECU gewoonweg vernield.
Dat deze chiptuners hun klanten ook bij deze "tuning" bedriegen blijkt
uit onderstaande foto van de geopende ECU hetgeen wij in onze
werkplaats konden vaststellen.
De eigenaar van een OPEL CORSA (D) 1.3 CDTI
95 pk 2010 ECOFLEX, werd uitgenodigd om
zijn wagen
te laten tunen bij een zogenaamd gespecialiseerd bedrijf. Na enkele
uren kreeg de eigenaar te horen dat,
ondanks hun ervaring en beloftes, zijn wagen niet getuned kon worden.
Tijdens het rijden ontstonden
bovendien allerlei storingen aan het motormanagement. Bij de dealer konden
ze enkel vaststellen dat de
ECU defect was en diende vervangen te worden. De tuner zélf was zich
natuurlijk van geen kwaad bewust.
De eigenaar vroeg ons om een objectieve vaststelling. Na onderzoek werd
duidelijk dat een bepaalde
printbaan opzettelijk werd onderbroken.
Hierdoor werd het onmogelijk om de software van deze ECU
uit te lezen. Na onze herstelling van de ECU werd de wagen door ons voorzien
van een chiptuning.
Bovendien was de wagen nu ook vrij van storingen.
(Omwille van juridische redenen kunnen wij de
naam van deze chiptuner helaas niet vrijgeven.)
|
|
BOSCH EDC17C18
MET TC1766 ECU |
"BOOT"
- PRINTBAAN ONDERBROKEN |
Bij het gebruik van powerboxen
wordt de ECU dermate belast dat op termijn de computer onherstelbare
schade oploopt zoals te zien is in onderstaand voorbeeld dat werd
vastgesteld in onze werkplaats.
|
|
BOSCH
EDC16 MODULE VAN VW TOURAN
DIE WERD UITGERUST MET EEN POWERBOX |
SCHADE DOOR KORTSLUITING TEN
GEVOLGE VAN OVERBELASTING |
Hieronder volgt nog een overzicht tussen de
verschillen met een échte chiptuning via software :
CHIPTUNING DOOR SOFTWARE |
POWERBOXEN |
>
>
>
>
>
>
> |
De levensduur van de motor wordt niet
aangetast.
Het brandstofverbruik is meestal lager.
Onzichtbaar van buitenaf.
Perfecte en nauwkeurige afstelling mogelijk
omdat alle kenvelden worden
geprogrammeerd.
Unieke programmatie omdat wij vertrekken van de originele software van
uw wagen.
Vereist speciale opleiding en apparatuur en kan slechts door een paar
bedrijven worden uitgevoerd.
U heeft de hoogste kwaliteit voor uw geld. |
>
>
>
>
>
>
> |
De levensduur van de motor wordt aangetast.
Het brandstofverbruik is meestal hoger.
Steeds zichtbaar, ook na verwijdering.
Geen enkele relevante afstelling mogelijk omdat
slechts op 1 parameter wordt ingegrepen.
Boxen zijn massaprodukten die slechts op één
type motor worden getest en dus nooit uniek zijn.
Vereist totaal geen kennis of opleiding en kan
door iedereen worden uitgevoerd.
U koopt in realiteit slechts wat "plastic". |
VASTEC |
RAFAËLWEG 42 A
| 6114 BZ SUSTEREN |
NEDERLAND
Industriezone "WOLFSKOUL" |
www.vastec.nl | e-mail : info@vastec.nl
GSM (NL) : +31 (0)613 811 808 | GSM (B) : +32 (0)495 515 426 |
FAX : +31 (0)842 299 074
|