>> AUTO - LIJST STRUCTUUR

U kan hier de opbouw van de lijsten bekijken. Bij elk automerk vindt u een alfabetische lijst van alle
modellen van het betreffende automerk die uitgerust zijn met een digitale kilometerteller.
Elk model wordt apart vertoond met de bijhorende regeleenheden die kunnen bestaan uit een
"TACHO" (= km-teller, instrumentatie) en uit een BCM, BCU, BSI, CAS, CEM, ECM, EWS, EZS,
LCM of ZGW.
De programmatie moet soms enkel op de km-teller worden uitgevoerd, maar in de meeste gevallen moeten
ook één of meerdere regeleenheden worden geprogrammeerd. Vandaar dat elke regeleenheid apart
wordt vertoond van ieder model. Programmaties zijn dus voor ieder model, type en bouwjaar verschillend.

In onderstaand voorbeeld heeft u een beknopt overzicht hoe deze lijsten zijn opgesteld.
Ieder model wordt vertoond met de officiële benaming van de constructeur. Daarnaast wordt de interne modellenserie van de fabrikant aangeduid tussen haakjes [...]. Verderop staat het bouwjaar vermeld vanaf
wanneer dit model werd gebouwd of de periode waarin. De verschillende regeleenheden worden aangeduid
met hun officiële benaming waarnaast de merknaam of fabrikant van de regeleenheid staat vermeld.
Door te klikken op een regeleenheid wordt een afbeelding vertoont. Tevens worden er voor éénzelfde
regeleenheid de verschillende varianten aangeduid. Zo zijn er in onderstaand voorbeeld, van het model
PEUGEOT 307, 2 verschillende combi-instrumenten en 3 verschillende soorten BSI modules mogelijk,
weerom afhankelijk van bouwjaar en uitvoering van dit specifieke model.
 



Iedere regeleenheid wordt getoond met de meest significante afbeelding. Zowel voor de km-tellers, als voor
de modules bestaan er onderling zeer veel varianten. Deze varianten kunnen zelfs een identiek uiterlijk
hebben, terwijl deze inwendig compleet verschillend zijn opgebouwd met totaal andere componenten.
Verder zijn er nog een groot aantal software-versies die van belang zijn.
Omwille van deze redenen is het onmogelijk om voor een bepaalde regeleenheid een prijs aan te duiden.
Een correcte prijsopgave kan pas worden opgesteld na vermelding van het voertuig. Hierdoor worden
onnodige dure prijzen vermeden en heeft u steeds de meest gunstigste prijsopgave.

Bijkomend dient rekening gehouden te worden met het feit dat in de meeste ECU's (motor-management)
de kilometerstand ook wordt opgeslagen !!! Dit is zo bij de meeste merken, met in het bijzonder :
AUDI, VOLKSWAGEN, SEAT, SKODA, ALFA ROMEO, FIAT, LANCIA, PEUGEOT, CITROËN.
Deze worden echter niet in de auto-lijst opgenomen vanwege het zéér grote aantal ECU-units, maar kunnen
steeds door ons geprogrammeerd worden. Een correcte prijsopgave voor deze ECU-programmering kan ook
hier pas worden opgesteld na een diagnose van het voertuig.

De meest voorkomende afkortingen zijn :
 
BCM / BCU BODY CONTROL MODUL  (voornamelijk bij OPEL en GM)
BSI BOÏTIER DE SERVITUDE INTELLIGENT  (voornamelijk bij PEUGEOT en CITROËN)
CAS CAR ACCESS SYSTEM  (voornamelijk BMW)
CEM CENTRALE ELEKTRONISCHE MODULE  (voornamelijk VOLVO)
ECM / ECU ENGINE CONTROL MODULE / UNIT  (universeel, alle merken)
EMS ENGINE MANAGEMENT SYSTEM  (universeel, alle merken)
EWS ELEKTRONISCHE WEGFAHRSPERRE  (voornamelijk BMW, LANDROVER, MINI, ROVER)
EZS ELEKTRONISCHES ZÜNDSCHLOSS  (voornamelijk MERCEDES)
LCM LIGHT CONTROL MODUL  (voornamelijk BMW, LANDROVER, MINI, ROVER)
ZGW ZENTRALES GATEWAY  (voornamelijk MERCEDES)