VASTEC is één van de marktleiders van CHIPTUNING OP MAAT.
Door onze jarenlange ervaring in dit specifieke domein, aangevuld met
de beste apparatuur, software en kennis kunnen wij het vermogen van
uw wagen optimaliseren. Alle tuning-software wordt hier op maat
geschreven zodat elke chiptuning uniek is. Enkel en alleen door deze
werkwijze heeft u de beste en betrouwbaarste resultaten.
Naast de standaard wagens worden bij ons ook de meest exclusieve modellen van een professionele chiptuning op maat voorzien.  >> REFERENTIES >>


Niet enkel auto's, bestelwagens en campers worden door ons van een chiptuning op maat voorzien, zo ook tractors, vrachtwagens en boten.
>> TRACTORS >> >> TRUCKS >> >> MARINE >>

Door onze continue ontwikkeling van nieuwe hardware en software voor de nieuwste motor-computers
wordt de lijst met ECU's voortdurend aangevuld.   >> Lees verder op NEW >>

De langverwachte softwarematige chiptuning voor de Blue Motion TDI motoren is nu ook mogelijk.

Naast optische tuning wordt op steeds grotere schaal chiptuning toegepast.
Maar wat is dit nu eigenlijk, hoe werkt het en hoe populair is het ?
 

CHIPTUNING VERBODEN IN BELGIË   >> Lees verder >>

 
Moderne motoren worden aangestuurd door een computer, beter bekend onder de naam ECU, wat staat voor ENGINE CONTROL UNIT.
Hierin zijn data vastgelegd als ontstekingstijdstip, inspuithoeveelheid en inspuittijdstip gerelateerd aan belasting, toerental en gemeten hoeveelheid inlaatlucht. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillende parameters, zoals de temperatuur en de dichtheid van de aangezogen lucht.
De data zitten opgeslagen in één of meerdere geheugens in de ECU.

Bij chiptuning worden de originele data, die door de fabrikant
nauwkeurig zijn bepaald, van de ECU gewist en vervangen door
nieuwe data. Dit zonder de geldende emissienormen uit het oog te verliezen.Dit gebeurt eigenlijk op dezelfde wijze als de fabrikant
dat doet. Wij optimaliseren de verschillende parameters zoals inspuittijdstip, inspuithoeveelheid en eventueel turbodruk.
De motor zal efficiënter gaan werken, meer koppel en meer vermogen hebben. Tevens is het verbruik over het algemeen iets lager.

Europese merken maken vaak gebruik van een motormanagementsysteem van BOSCH. Hierbij is het
mogelijk de processoren in de ECU te herprogrammeren met de nieuwe data. De Aziatische merken maken gebruik van andere systemen, waarbij het geheugen niet op een vervangbare processor zit. Net als in de
racerij zal dan door middel van onze software het motormanagementsysteem uitgelezen worden. Ook op
deze manier is het mogelijk de opgeslagen data naar wens aan te passen.

Chiptuning is gebaseerd op het feit dat de fabrikanten zeer ruime marges heeft ingebouwd, omdat de motor onder zeer wisselende omstandigheden moet kunnen presteren. Fabrikanten testen hun voertuigen onder de meest extreme omstandigheden ; in snikhete woestijnen, maar ook in koude en ijle berggebieden.
Omdat de fabrikant niet voor elke lokale markt een aparte ECU ontwikkeld voor elk type auto, zijn er zeer
ruime toleranties, zodat elk type motor goed functioneert onder de meest uiteenlopende omstandigheden.
Door chiptuning worden een hoger koppel en hoger vermogen gerealiseerd. De zo verkregen vermogenswinst loopt van 8% tot 30%, al naargelang het een atmosferische of geblazen motor betreft. Het koppel kan toenemen met 15% tot 40%. De grootste winst is te behalen bij geblazen motoren, waarbij de
direct-ingespoten turbodiesel vooral een grote koppeltoename laat zien.


 

VASTEC  |  RAFAËLWEG  42 A  |  6114 BZ  SUSTEREN  |  NEDERLAND
Industriezone "WOLFSKOUL"  |  www.vastec.nl  |  e-mail : info@vastec.nl
GSM (NL) : +31 (0)613 811 808  |  GSM (B) : +32 (0)495 515 426  |  FAX : +31 (0)842 299 074