>> FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
Hier bieden wij u de mogelijkheid om enkele antwoorden door te nemen op de meest
gestelde vragen. > IS CHIPTUNING WETTELIJK VERBODEN ?
In België is CHIPTUNING of MOTORTUNING inderdaad bij wet verboden.
Dit staat duidelijk vermeld in het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 (B.S. 28.03.1968), in de Wet van 21 juni 1985 (B.S. 13.08.1985), een Ministeriële omzendbrief van 15 februari 2006 (B.S. 15.02.2006) én een Ministeriële omzendbrief van 18 april 2006 (B.S. 12.05.2006). Deze is recent vervangen door de Ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010 (B.S. 26.03.2010). >> Download >> Deze omzendbrief herneemt, zoals in de eerdere omzendbrieven, als verboden verbouwing "motortuning" onder punt 27. Deze informatie kan U ook nalezen op www.wegcode.be Dit klinkt misschien vreemd gezien er tal van aanbieders op de belgische markt zijn waardoor er onterecht de indruk wordt gewekt dat deze activiteiten legaal zouden zijn. Niets is minder waar ! Volgens een recente Wet van 6 april 2010 (B.S. 12.04.2010) betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming is het zelfs verboden en strafbaar om in België publiciteit te maken inzake chiptuning gezien het verbod dat hierop rust. >> Download >> Het uitvoeren van chiptuning of motortuning in België impliceert een gewijzigd vermogen
(KW) waardoor
> WAAROM VASTEC ?
Door beroep te doen op onze service kan U rekenen op een professionele service.
Wij werken enkel met originele en gewaarborgde hardware en software die tot de
top van de wereld behoren.
Onze moderne werkplaats beschikt bovendien steeds over de laatste State of the Art inzake kennis en technologie. Mede door onze jarenlange ervaring wordt Uw wagen van de beste en betrouwbaarste software voorzien. Reeds duizenden tevreden klanten hebben meermaals beroep gedaan op onze kennis en kunde. Omdat wij dagelijks tussen de 5 à 10 wagens van een professionele chiptuning op maat voorzien heeft U het voordeel dat Uw wagen altijd met de beste software wordt uitgerust aan beduidend lagere prijzen dan andere bedrijven ! Wij geven U de hoogste kwaliteit aan de laagste prijs. Zelfs de meest exclusieve wagens worden bij VASTEC uitgerust met onze chiptuning op maat hetgeen het vertrouwen bewijst dat ook deze klanten in ons bedrijf stellen. >> Lees verder >> > WAT IS CHIPTUNING ?
Iedere injectiemotor wordt gestuurd door een ECU (Engine Control Unit). Hierin
wordt door middel van
sensoren (input) uiteenlopende informatie ontvangen. Deze informatie wordt dan verwerkt door een programma (software) waarin specifieke kenvelden zitten om de verschillende actuatoren (output) aan te sturen. Door het optimaliseren van deze kenvelden wordt de prestatie van de motor aanzienlijk verbeterd. Een chiptuning kan worden toegepast op zowel benzine injectiemotoren als turbo-dieselmotoren. > WAAROM CHIPTUNING ?
De meest voorkomende reden is het verhogen van het rijgenot. Door het
optimaliseren
van de originele
software van de ECU verhoogt men de prestatie van de motor. Hierdoor heeft u een verhoogde respons op een laag toerental en een hoger koppel. De motor zal sneller en beter reageren op uw rijgedrag. > WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN CHIPTUNING ?
> Door het optimaliseren van de originele software kan men verschillende
parameters beter en
nauwkeuriger afstellen. De software wordt als het ware gepersonaliseerd aan de motor. > Deze afstellingen gebeuren over het gehele toerental-gebied.. > De levensduur van de motor wordt niet aangetast. > Het brandstofverbruik is meestal lager. > Een chiptuning via software-optimalisatie is volledig onzichtbaar. > IS CHIPTUNING SCHADELIJK VOOR DE MOTOR ?
Absoluut niet, op voorwaarde dat dit gebeurt door professionele vakmensen die de
kennis, ervaring én
de juiste apparatuur hebben. Chiptunen is een specialisatie op zich en kan niet door iedereen correct worden uitgevoerd. Elke tuning is uniek en wordt hier specifiek op maat geschreven voor uw motor. Er zijn globaal genomen drie klasses chiptuning : > De eerste soort is de "POWERBOX" tuning. Dit is het makkelijkste en ook het gevaarlijkste. Deze boxen of doosjes zijn doorgaands zeer goedkope schakelingen in mooie verpakkingen die de ECU "beliegen". Hierdoor krijgt de motor over het algemeen méér brandstof waardoor hij sneller gaat draaien. Deze manier heeft in principe niets met chiptuning te maken. De levensduur van de motor wordt hier aanzienlijk verkort. De prijs van een "box" is zelfs vaak hoger dan een échte chiptuning !! >> Lees verder >> > De tweede soort is de "COPY" tuning. Dit zijn de meest risicovolle tuningen. De ECU wordt hier voorzien van een "copy" van een andere ECU. Hierdoor wordt de motor verplicht te luisteren naar compleet andere, vreemde gegevens. Mede wordt de levensduur aanzienlijk verkort. Deze tuningen worden aangeboden door goedkopere firma's die doorgaans voor eender welke wagen steeds dezelfde prijzen hanteren. > De derde soort is het "MAATWERK" tuning. Dit zijn de meest betrouwbaarste. Hier wordt iedere ECU op een unieke manier geoptimaliseerd. Deze vorm van tuning, wat slechts door een klein aantal bedrijven wordt gedaan, kan enkel worden uitgevoerd met dure software en zeer speciale apparatuur. Enkel en alleen door deze werkwijze heeft u steeds het beste en het veiligste resultaat. Deze tuningen onderscheiden zich van de "copy" tuning door de hoge kwaliteit en een langere werkduur. Het spreekt vanzelf dat wij enkel deze manier hier toepassen. ECU's en motoren zijn de duurste onderdelen van een auto. Behoed u dus steeds voor powerboxen, goedkope tuningen of voorgeprogrammeerde "internet-chips" die op termijn meer schade dan plezier opleveren. > WAT KOST CHIPTUNING ?
Dit is voor elk merk en model verschillend. U kan ons steeds contacteren voor
een offerte voor uw wagen.
Onze prijzen zijn zeer concurrentieel en beduidend lager dan andere bedrijven. Dit komt omdat de meeste afhankelijk zijn van andere bedrijven en hun software steeds opnieuw moeten aankopen voor elke wagen. Deze prijs wordt dan natuurlijk doorgerekend aan hun klant. Bij VASTEC wordt voor elke wagen de software hier zelf geschreven, zonder tussenkomst van derden, zodat wij U steeds op een snelle, correcte en betaalbare manier kunnen helpen. U kan bij ons reeds een chiptuning laten uitvoeren vanaf 250 €. > HOE GEBEURT CHIPTUNING ?
De praktische kant van een chiptuning is weerom afhankelijk van welk type ECU
zich in de wagen bevindt.
> De eerste manier is door het vervangen van bepaalde IC's in de ECU. Deze methode wordt vooral bij "oudere" voertuigen toegepast waar het technisch onmogelijk is om de ECU uit te lezen via OBD. > De tweede manier gebeurt door het originele programma via de diagnose-stekker te "lezen". Deze uitgelezen software wordt dan geoptimaliseerd om hierna terug in de wagen te herprogrammeren. Hier is geen enkele mechanische ingreep noodzakelijk. Dit wordt ook wel OBD-tuning genoemd. > De derde manier is door het uitbouwen van de ECU, die dan via speciale apparatuur wordt gelezen. Hierna wordt dan de geoptimaliseerde software op geprogrammeerd en wordt de ECU teruggeplaatst. >> Lees verder >> > HOEVEEL TIJD NEEMT CHIPTUNING IN BESLAG ?
Dit is weerom voor elk merk, model en bouwjaar verschillend. In de meeste gevallen kan de
software uitgelezen
en geprogrammeerd worden via de diagnosepoort (OBD) van de wagen zodat enkel de
ontwikkeling van het getunede programma de duurtijd bepaalt, hetgeen gemiddeld 1
tot 2
uur is.
Hiermee heeft U ook steeds een op maat ontwikkelde software voor Uw motor, rekening houdende met de ouderdom, staat, Uw specifieke wensen en soort gebruik van Uw voertuig. In het geval dat de ECU dient te worden uitgebouwd duurt de tuning gemiddeld 1,5 tot 3 uur. > WAAROM IS CHIPTUNING NIET STANDAARD VOORZIEN BIJ DE FABRIKANT ?
Chiptuning is gebaseerd op het
feit dat de fabrikanten zeer ruime marges heeft ingebouwd, omdat de motor
onder zeer wisselende omstandigheden moet kunnen presteren. Fabrikanten
testen hun voertuigen onder de meest extreme omstandigheden ; in snikhete
woestijnen, maar ook in koude en ijle berggebieden.
Omdat de fabrikant niet voor elke lokale markt een aparte ECU ontwikkeld voor elk type auto, zijn er zeer ruime toleranties, zodat elk type motor goed functioneert onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Fabrikanten moeten bij de ontwikkeling van de ECU vele compromissen aangaan. Een wagen moet zowel een gering brandstofverbruik hebben én met de wettelijke uitlaatgasnormen conform zijn. Verdere overwegingen zijn o.a. de brandstofkwaliteit in de verschillende landen, de uitstoot bij minderwaardige brandstof, het overschrijden van de service-intervallen (onderhoud) en natuurlijk ook de financiële redenen. Door deze beperkingen ontstaat er in de serieproductie een conservatief concept en daarom ook "verarmde" vermogens-software voor het motormanagement. De kenvelden worden in regel dermate berekend dat de werkingstoleranties in de data-uitwisseling van de ECU van een "good-enough" efficiëntie verzekerd is. Overigens bieden de meeste autofabrikanten mechanisch of constructief identieke motoren aan met verschillende vermogensvarianten. De sterkere en meestal duurdere vermogensversie, met bovendien een mechanisch identieke motor, wordt meestal gerealiseerd via een gemodifieerde software van de ECU. In het verleden werden de sterkere varianten vaak eerst 1 tot 2 jaar na de verkoopsstart van het voertuig aangeboden, om voor de reeds bestaande klanten een aansporing te geven om een nieuwe auto te kopen. Ons doel is om met onze software-optimalisering de krachtontwikkeling en het koppelverloop over het totale toerentalgebied merkbaar te verbeteren. Vooral bij Turbo-Diesel motoren zal U na de tuning de indruk hebben met een nieuwe wagen te rijden. Het koppel is de basis voor het optimaliseren van een voertuig. De volle koppeltoename, niet enkel in het vollastbereik, maar hoofdzakelijk in de lagere en middenste toerentallen, in relatie met de vermogenstoename over het gemeenschappelijke toerentalgebied, laten de motor wezenlijk beter reageren op de gaspedaalstanden en maken de wagen in zijn geheel dynamischer en soepeler. Hieronder volgt nog een beknopt overzicht waarom chiptuning niet standaard voorzien is op een wagen.
> WAT ZIJN DE GEVOLGEN VOOR DE FABRIEKSGARANTIE BIJ CHIPTUNING ?
Er is geen enkel risico of gevolg voor de fabrieksgarantie. Deze blijft gewoon
behouden op voorwaarde
dat de chiptuning professioneel wordt uitgevoerd. > WAAROM KUNNEN SOMMIGE WAGENS HELEMAAL NIET GETUNED WORDEN ?
Er zijn helaas een aantal modellen waarop geen chiptuning op kan worden
toegepast.
Globaal genomen zijn er volgende redenen voor : > De motor bevat nog een "simpele".mechanische lijnpomp in het geval van dieselmotoren. > De ECU kan gewoonweg niet worden opengemaakt of is volledig dichtgegoten. > De ECU bevat hybrideschakelingen die gewoonweg niet te programmeren zijn. > De ECU bevat processoren die tot op heden nog niet kunnen worden geprogrammeerd omdat de fabrikant geen informatie kan of mag vrijgeven. Dit is bij enkele Aziatische modellen. Hierdoor
komen deze modellen niet in aanmerking voor een professionele chiptuning. > KAN CHIPTUNING VERWIJDERD WORDEN ?
Een chiptuning kan bij een specifiek onderhoud bij de dealer inderdaad
verwijderd worden. Dit gebeurt sporadisch, onbewust en zonder opzet indien er bv.
een nieuwe upgrade voor uw wagen beschikbaar is waarbij het motormanagement "geflasht"
wordt. Hierdoor wordt de ECU van de wagen in zijn oorspronkelijke staat
gebracht of van een nieuwe software voorzien waardoor ook het extra vermogen
van de chiptuning verdwijnt. Omdat wij van elke wagen, die bij ons getuned werd, de originele én de getunede data bewaren, kunnen wij steeds deze chiptuning opnieuw programmeren. Dit gebeurt GRATIS. In het andere geval kan een getunede wagen ook steeds worden voorzien van zijn originele data indien U dit wenst na verloop van tijd. Dit kan bv. nuttig zijn als U de wagen wil verkopen zonder tuning. Ook dit wordt steeds GRATIS uitgevoerd. > WELK TYPE CHIPTUNING DOEN WIJ NIET ?
De amateurs met spotgoedkope tuningen bieden vaak hun diensten aan waarbij Uw
wagen dan langs
de weg, op parkeerplaatsen of bij Uw thuis eens snel wordt "getuned". Er wordt dan altijd gewerkt met standaard software en goedkope apparatuur die niets te maken heeft met échte chiptuning op maat. Het spreekt voor zich dat dit op termijn de nodige problemen oplevert. U kan dit simpelweg vergelijken met een gloeilamp van 12 V die dan op 24 V wordt aangesloten. De gloeilamp zal ook heviger schijnen, maar slechts voor korte tijd ! Zo wordt er ook vaak overdreven met de behaalde winsten. Dit zijn slechts commerciële "trucs" om potentiële klanten te misleiden door te stellen dat hun tuning beter is omdat ze meer vermogen beloven. Eenieder is echter beperkt in de mogelijkheden gezien de technische grenzen en veiligheidscoëfficiënten van de motormechanica voor elke chiptuner hetzelfde is ! Bij VASTEC wordt voor elke wagen de software op maat geschreven, zodat Uw wagen steeds van de beste en meest betrouwbaarste software wordt voorzien. Ook willen wij geïnteresseerde klanten waarschuwen voor een nieuwe "trend" bij een toenemend aantal malafide bedrijven die beweren software-tuningen uit te voeren, maar in werkelijkheid een waardeloze powerbox in de ECU aanbrengen. Dit is pure oplichterij en heeft totaal niets met chiptuning te maken. Uiteraard bent U bij ons op elk ogenblik getuige bij elke ingreep op uw wagen of ECU. >> Lees verder >> > IS CHIPTUNING MOGELIJK BIJ "OUDERE" VOERTUIGEN ?
In tegenstelling tot de meeste andere bedrijven kunnen wij voor "oudere"
voertuigen (ouder dan 8 jaar)
ook een software op maat ontwikkelen. Dit is natuurlijk enkel mogelijk op voorwaarde dat het voertuig over een electronische motorsturing beschikt. > VANAF WANNEER KAN BIJ NIEUWE VOERTUIGEN EEN CHIPTUNING WORDEN UITGEVOERD ?
Bij nieuwe voertuigen (0 km) is het aanbevolen om deze minstens 1.500 à 2.000 km "in te rijden"
vooraleer een chiptuning uit te laten voeren. > IS EEN CHIPTUNING ONMIDDELLIJK MERKBAAR ?
Vanaf het moment dat de ECU over de geoptimaliseerde software bevat, beschikt
het voertuig over het
nieuwe vermogen. Bij vele nieuwere modellen wordt het volledige vermogen pas bereikt na een bepaalde "inrij-periode". In deze periode ondergaat de ECU een leerproces. Afhankelijk van welk voertuig duurt dit ongeveer 200km.
|