>> CHIPTUNING  AUTO - LIJST STRUCTUUR

U kan hier de opbouw van de lijsten bekijken. Bij elk automerk vindt u een alfabetische lijst van alle
modellen van het betreffende automerk. Na keuze van het juiste voertuigtype ziet U een gedetailleerde
weergave met de belangrijkste info over dit voertuig, de motor en de prestaties.
In onderstaande tabel worden enkele begrippen verder toegelicht.

VOERTUIG INFO
ALGEMEEN
 MERK Het merk, de naam van de constructeur
 MODEL Het model of modelserie
 MODELVARIANT De variant op het model
 VOERTUIGTYPE Het type met tussen de ( ) de modellenserie van de fabrikant.
 BOUWJAAR van/tot De periode waarin dit type werd gebouwd.
 CARROSSERIE   Een hatchback is een type model dat ook 3- of 5-deurs wordt genoemd. De achterklep gaat helemaal open tot
het dak.De bagageruimte is via het interieur van de auto bereikbaar.
  In een sedan is de bagageruimte een afzonderlijke afgesloten kofferbak. Deze kan dus niet via het interieur van de auto worden bereikt. Dit model heeft altijd een
even aantal deuren (2 of 4).
  Een stationcar is een verlengde en soms verhoogde versie van het originele model met meer ruimte.
  De coupé is een modeltype met 2 deuren of 3 deuren,
en er zijn ook steeds meer versies met 4 deuren.
Een coupé kenmerkt zich met een lage sportieve daklijn en meestal beperkte praktische mogelijkheden.
  Een cabriolet is een auto met een volledig van voor naar achteren te openen dak. Het dak is opvouwbaar of opklapbaar. Ook wel 'convertible' genoemd.
  Multiple Purpose Vehicle. (monovolume, minivan of peoplecarrier). Deze heeft een 'busachtig' uiterlijk.
De auto is niet zozeer langer, maar vooral hoger dan een standaard auto. Bovendien kent het interieur vaak veel variatiemogelijkheden. In een MPV passen minimaal
5 passagiers, maar grotere modellen kunnen ook met
6 of 7 zitplaatsen verkrijgbaar zijn.
  SUV is een terreinauto die ontwikkeld is om op de weg te rijden. Met een terreinauto kun je op moeilijk begaanbare terreinen rijden.
 TRANSMISSIE Er zijn grofweg twee soorten transmissies: handgeschakeld (manueel) en automaat. De meeste handmatige versnellingbakken hebben 5 of 6 versnellingen. Automaten zijn er in veel meer uitvoeringen. De klassieke automaat doet wat de naam zegt, nl. automatisch schakelen.
Met sequentiële automaten kan de berijder ook zelf schakelen.

Een semi-automaat heeft een automatische koppeling (deze hoef je
dus niet in te duwen), maar is wel handgeschakeld.

Een sequentiële automaat is een automatische versnellingsbak die met knopjes op het stuur of met tikjes tegen de pook is op- en terug te schakelen.
 BRANDSTOF Benzine
Benzine is over het algemeen verkrijgbaar in twee variëteiten.
Voor vrijwel iedere auto volstaat euroloodvrij met een oktaangetal van 95. Sommige voornamelijk 'high performance' motoren vragen eurosuper
met een oktaangetal van 98. Sommige oliemaatschappijen leveren speciale brandstoffen zoals Shell V-Power of BP Ultimate.
Deze brandstoffen hebben meestal een oktaangetal van 97 of hoger.

Diesel
Diesel is er in principe in één "smaak". Net als bij benzine leveren sommige oliemaatschappijen geoptimaliseerde dieselsoorten, maar die zijn niet noodzakelijk voor een dieselauto.

LPG
Liquified Petroleum Gas (LPG) is een schone brandstof. Het bevat weinig of geen schadelijke stoffen en is niet giftig. De hoeveelheid zwavel is verwaarloosbaar en LPG produceert bijna geen afval. Er is bovendien geen enkel gevaar voor het grondwater.

Aardgas
De schoonste brandstof voor auto's. Wordt echter nog nauwelijks gebruikt voor personenauto's. De installatie is duur en neemt veel
ruimte in beslag.

Ethanol E85

Ethanol is een andere naam voor ethylalcohol. De brandstof E85 bevat 85 procent ethanol en 15 procent benzine.
 AANDRIJVING Hier wordt vermeld welke wielen worden aangedreven.(voor en/of achter)
MOTOR
 CYLINDERS Het aantal cylinders van de motor met vermelding van de constructie.

In lijn
Een motor waarbij de cylinders achter elkaar (in een lijn) geplaatst staan. De meeste motoren hebben de cylinders in lijn geplaatst.

V-vorm
Bij een V-motor staan de cylinders in twee rijen tegenover elkaar.
De twee rijen maken een V-vorm met elkaar. V12 betekent twaalf cylinders in V-vorm. Zes aan de ene kant en zes aan de andere kant.

Boxer
Een boxermotor is een motor waarbij de cylinders onder een hoek van 180 graden recht tegenover elkaar liggen. Deze zijn bekend van
Porsche en Subaru. De cylinders liggen bij een boxermotor
horizontaal in plaats van verticaal.
 KLEPPEN PER CYLINDER Een automotor 'ademt' via de cylinders. Vroeger beschikten motoren over twee kleppen per cylinder: één inlaatklep en één uitlaatklep. Tegenwoordig beschikken de meeste motoren over 4 kleppen per cylinder. Dit zorgt voor een betere toevoer van brandstof en een betere afvoer van uitlaatgassen.
 CYLINDERINHOUD De cylinderinhoud van de auto is mede bepalend voor het vermogen van de auto. De inhoud wordt weergegeven in kubieke centimeter (cc / cm³). Fabrikanten ronden bij de typevermelding de cylinderinhoud meestal af naar ronde getallen: 1586 cc wordt dan 1,6 liter.
 BORING X SLAG De boring van een motor is de diameter van de cylinders. De slag van een zuiger is de afstand tussen het bovenste dode punt en het onderste dode punt, ofwel de afstand die de zuiger aflegt in de cylinder. Uit de boring en slag kan de cylinderinhoud van een motor worden berekend.
 COMPRESSIEVERHOUDING Compressieverhouding is de verhouding tussen het volume van de cilinder met de zuiger in zijn laagste stand en het volume van de ruimte die overblijft als de zuiger geheel bovenaan staat.
 MENGSELVOORBEREIDING Mengselvoorbereding of brandstofsysteem.

Injectie
Een injectiemotor is een verbrandingsmotor waar de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terecht komt,
in plaats van in een luchtstroom door een carburateur.

Indirecte inspuiting
Oudere dieselmotoren werken volgens het indirecte principe.
De brandstof wordt niet rechtstreeks boven de zuiger ingespoten maar
in een aparte voorkamer (ook wel wervelkamer genoemd).

Directe inspuiting
Moderne dieselmotoren en ook steeds meer benzinemotoren zijn voorzien van directe inspuiting. Hier wordt de brandstof rechtstreeks in
de verbrandingsruimte gespoten.
 KLEPBEDIENING OHC
OHC ofwel Overhead Camshaft. Een benaming voor een motor die is voorzien van één enkele bovenliggende nokkenassen.

DOHC
DOHC ofwel Double Overhead Camshaft. Een benaming voor een motor die is voorzien van twee bovenliggende nokkenassen.

OHV
OHV ofwel Overhead Valve. Een benaming voor een motor die is voorzien van een centrale nokkenas.
 TURBO Een turbo is een compressor dat het vermogen van zowel diesel- als benzinemotoren kan verhogen. De turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Turbo's worden veel toegepast bij dieselmotoren, maar ook bij benzinemotoren worden ze steeds vaker gebruikt.

Als tegenhanger van de turbo is er de mechanische compressor.
Deze wordt via een riem aangedreven door de krukas, dus eigenlijk
door de motor zelf.
 KATALYSATOR De katalysator van een auto neutraliseert schadelijke bestanddelen in de uitlaatgassen.
 MOTORCODE(S) De specifieke code van de fabrikant voor de motor van dit voertuigtype.
TUNING INFO
PRESTATIES STANDAARD CHIPTUNING WINST
 MAX. VERMOGEN (kW | PK)

Geeft het maximaal vermogen aan van deze motor uitgedrukt in Kilowatt (kW) en paardenkracht (PK). 1 pk = 0,735 kW.
Het maximum vermogen wordt gehaald bij een bepaald toerental van de motor. Er is een verband tussen het vermogen en de maximale prestaties van de auto.

De extra winst na deze chiptuning
 @ rpm Het toerental waarbij het maximale vermogen
wordt bereikt.
 MAX. KOPPEL (Nm) Resultaat van de kracht die de zuiger uitoefent op de aandrijfas. Koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeter (Nm). Het koppel is van invloed
op de souplesse en de trekkracht van de motor. Veel koppel betekend over het algemeen
relatief weinig schakelen, makkelijk versnellen (vooral bij inhaalmanoeuvres), goed bruikbaar als trekauto en weinig moeite met steile hellingen.
 @ rpm Het toerental waarbij het maximale koppel
wordt bereikt.
 TOPSNELHEID  Vmax De topsnelheid van dit voertuig.
>> Lees verder >>
 ACCELERATIE  0 - 100 km/h Hoe snel je vanuit stilstand naar 100 km/h kan
optrekken.
 VERBRUIK gemiddeld Iedere fabrikant geeft drie waardes op voor het brandstofverbruik, namelijk brandstofverbruik binnen de bebouwde kom, brandstofverbruik buiten de bebouwde kom en gemiddeld brandstofverbruik. Die laatste waarde is het resultaat van éénderde binnen bebouwde kom en tweederde buiten bebouwde kom.
Enkel de waarde van het gemiddeld verbruik
wordt in deze tabel vermeld.

De waardes zijn het resultaat van een gestandaardiseerde meetmethode. Daarbij wordt een autorit gesimuleerd op een rollenbank. Hierin zit o.a. een koude start, een vastgelegde stadsrit met een aantal keren optrekken en afremmen, en een rit op de buitenweg met veel constante snelheden.

De verbruikcijfers zijn gegevens in liters per
100 km. (l/100km)
AANVULLENDE INFO
 METHODE  De manier waarop de ECU wordt uitgelezen.  >> Lees verder >>
 MONTAGETIJD De benodigde tijd die nodig is voor deze chiptuning.
 PRIJS De prijs.
 
 
»


»
»

»
 
De hier opgegeven standaard waarden voor het vermogen en het koppel zijn de officiële waarden dewelke door de constructeur worden medegedeeld. De waarden die U terugvindt op het gelijkvormigheidsattest kunnen hierop soms afwijken.
Het extra vermogen na deze chiptuning kan, zelfs bij identieke voertuigtypes onderling, verschillend zijn.
De waarde inzake het lagere gemiddelde verbruik na deze chiptuning is het gemiddelde van hetgeen
ons door onze klanten werd medegedeeld.
Elke chiptuning wordt voor Uw voertuig op maat ontworpen waarbij steeds rekening wordt gehouden
met de ouderdom, staat en gebruik van Uw voertuig.


VASTEC  |  RAFAËLWEG  42 A  |  6114 BZ  SUSTEREN  |  NEDERLAND
Industriezone "WOLFSKOUL"  |  www.vastec.nl  |  e-mail : info@vastec.nl
GSM (BE) : +32 (0)495 515 426  |  GSM (NL) : +31 (0)613 811 808  |  FAX : +31 (0)842 299 074