>> CHIPTUNING  ALGEMEEN

Bij een chiptuning wordt het originele programma van de ECU, dewelke de motorprestaties behandelt, geoptimaliseerd. Hierdoor wordt er een hoger koppel en groter vermogen gerealiseerd, alsook de
"drivability" bij lagere toerentallen zoals de "dode" momenten en het "inhouden" van de motor door een
hoger beginkoppel te realiseren. Hierdoor ontstaat er meer "respons" en een aangenamer rijgenot.

Hieronder heeft u een overzicht van de verschillende motoren met elk hun specifieke eigenschappen.

> BENZINE - ATMOSFERISCH

De atmosferische benzinemotor zal bij een chiptuning een vermogenstoename van 7 - 15 % geven.
De motor zal meer "respons" geven bij initiële acceleraties en meer koppel (tot 20 %)
over het gehele toerentalgebied.

> BENZINE - TURBO

De turbo benzinemotor zal bij een chiptuning een vermogenstoename van 20 - 30 % geven. De motor zal beduidend meer "respons" geven omdat het vermogen onmiddellijk beschikbaar is, in relatie tot de gaspedaal-stand, zonder vertraging bij hogere toerentallen.
Deze hoge toename in vermogen en koppel geeft veel
meer flexibiliteit in elke versnelling en vermindert de nood aan het onnodig terugschakelen bij bv het inhalen
zodat dit sneller en veiliger kan gebeuren.
 

> DIESEL - TURBO

De turbo dieselmotor zal bij een chiptuning een vermogenstoename van 20 - 40 % geven.
Turbodiesels geven bij chiptuning de meest indrukwekkendste resultaten.
Het extra vermogen is aanwezig over het gehele
toerentalbereik en bij elke last.
Deze motoren zijn veruit de beste om een chiptuning
op toe te passen met de beste resultaten.

Om bepaalde fysische eigenschappen en technische kenmerken van verbrandingmotoren te verklaren kan u
op onderstaande onderwerpen klikken voor meer informatie.

Wat is het verschil tussen koppel en vermogen (Nm en PK), hoe ontstaan ze en welke bedoeling hebben
deze grootheden voor het rijvermogen van een wagen ?  >> Lees verder op KOPPEL & VERMOGEN >>

Wat is het verschil tussen compressors en turbo's, hoe zijn ze ontstaan, functie, opbouw, varianten en
welke voor - en nadelen hebben ze ?  >> Lees verder op DRUKVULLING >>